Veelgestelde vragen
-
Is mijn dak geschikt voor zonnepanelen?
Meer dan 90% van de daken is geschikt voor zonnepanelen. We houden rekening met hoe oud het dak is, welke ligging het dak heeft en de locatie in verband met wind regio’s en de hellingshoek. Onze adviseur kan dit goed in kaart brengen en voor je nakijken. Verstandig is dus om een een vrijblijvende afspraak te maken om zeker te weten of jouw dak geschikt is voor zonnepanelen.
-
Wanneer worden de zonnepanelen geplaatst?
Vanwege de drukte duurt het op dit moment langer dan normaal voordat we bij je komen installeren. Bekijk de actuele levertijden en installatiedatum.
-
Gaat de stroom eraf tijdens het installeren van de zonnepanelen?
In de meeste gevallen is het nodig om de stroom er af te halen voor de installatie van zonnepanelen. Meestal duurt dit maximaal een half uur en dit doen we altijd in overleg. Moet de meterkast vervangen worden? Dan kan het zijn dat de stroom er iets langer af moet. Per huis is dit verschillend. Ook dit doen we altijd in overleg. Lees ook: is mijn meterkast geschikt voor zonnepanelen?
-
Moeten we iets voorbereiden voor de installatie van zonnepanelen?
Als er geen specifieke afspraken zijn gemaakt met de adviseur, hoef je niets voor te bereiden. Wel is het belangrijk dat we goed bij de meterkast kunnen.
-
Ik heb een vraag over de zonnepanelen offerte, wat kan ik het beste doen?
Bij vragen over de offerte kun je een mail sturen naar de adviseur die jou de offerte heeft toegestuurd. Hij zal dan zo spoedig mogelijk contact met je opnemen.
-
Ik ga een huis kopen/heb een huis gekocht met zonnepanelen van Dijkman Zonne-energie erop. Hoe kan ik aangeven dat ik de nieuwe eigenaar ben? (persoonsgegevens aanpassen)
Voor het wijzigen van persoonsgegevens kun je mailen naar service@dijkman.nl. We ontvangen graag jouw naam, telefoonnummer en emailadres. Na ontvangst, zorgen wij dat het zo snel mogelijk wordt aangepast.
-
Wanneer kan ik inloggen in de Solaredge, SMA, Enphase of Sofar solar app?
Vijf werkdagen nadat de zonnepanelen zijn geplaatst, ontvang je een welkomstmail van de fabrikant met daarin de inloggegevens voor de desbetreffende app. Let op, deze mail kan ook in de map met ongewenste mail (spam) terechtkomen. Lees ook ons artikel installatie afgerond, en nu?
-
Wat moet ik doen als ik een foutmelding in de Solaredge, SMA, Enphase of Sofar solar app krijg? Wat moet ik dan als de omvormer een foutmelding aangeeft?
Wanneer je een foutmelding krijgt, mag je hiervan een foto sturen naar service@dijkman.nl. Zij nemen daarna zo snel mogelijk contact met je op.
-
Ik heb interesse in zonnepanelen, waar kan ik mij melden?
Overweeg je het om zonnepanelen aan te schaffen? Dan ben je bij Dijkman Zonne-energie aan het juiste adres. Via de website vraag je eenvoudig een gratis adviesgesprek aan. Vervolgens neemt een van onze adviseurs contact met je op om jouw persoonlijke situatie in kaart te brengen en al je vragen over zonnepanelen te beantwoorden. Wil je alvast meer weten? Hier lees je meer over zorgeloos proces van aanschaf tot opbrengst.
-
Waarom hebben de buren een andere app dan wij?
De Solaredge, Enphase, SMA of Sofar solar app om de zonnepanelen te kunnen monitoren is geen app vanuit Dijkman Zonne-energie. Deze app is ontwikkeld door de fabrikant van de omvormer. Elk merk omvormer heeft zijn eigen app. Wanneer jullie dus een ander merk omvormer hebben klopt het inderdaad dat je een andere app hebt. Bij Enphase is het zo dat je een standaard of een metered systeem kan hebben. Deze worden verschillend weergegeven in de app.
-
Ik heb zonnepanelen van Dijkman Zonne-energie en wil er meer bij laten plaatsen. Wat moet ik doen?
Wanneer je er zonnepanelen bij wilt plaatsen, kun je per mail contact opnemen met de adviseur die jou destijds ook heeft geholpen. Heb je deze contactgegevens niet meer? Dan kun je mailen naar verkoop@dijkman.nl
-
Ik wil er zonnepanelen bij laten plaatsen maar mijn huidige zonnepanelen zijn niet van Dijkman Zonne-energie. Wat moet ik doen?
We kijken graag samen met jou naar de mogelijkheden. Vul hier jouw contactgegevens in en vermeld in het opmerkingenveld alvast dat je al zonnepanelen van een andere leverancier hebt. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
-
Waar moet ik aan voldoen als ik de btw terug wil vragen?
De factuur van de zonnepanelen én de factuur/contract van de Energiemij dienen op één en dezelfde naam te staan.
-
Btw-identificatienummer ontvangen?
Deze brief is voor jouw eigen administratie en hoef je niet naar ons toe te sturen. Je hebt het nummer alleen nodig als je een eigen bedrijf gaat beginnen. Bewaar deze brief dus goed.
-
Wat te doen met de brief “bevestiging deelname aan de kleineondernemersregeling (KOR)?
Heb je deze brief ontvangen waarin de “ingangsdatum van deelname wordt vermeld”? Mail dan een kopie van deze brief naar btw@dijkman.nl. De administratie verwerkt deze gegevens in je dossier. Ook dien je deze brief zelf goed te bewaren.
-
Moet je je aanmelden bij energieleveren.nl en wanneer?
Ja, dit is wettelijk verplicht voor het plaatsen van zonnepanelen zodat de teruglevering goed geregistreerd kan worden. Energieleveren geeft dit via de netwerkaanbieder (Enexis of Liander) door aan je energieleverancier. Je ontvangt van ons een e-mail waarin wij aangeven om je alvast aan te melden en wat je moet aangeven/invullen.
-
Heb je de bevestiging ontvangen van de aanmelding bij energieleveren.nl?
Bewaar deze dan goed. Je hoeft ons hiervan niet op de hoogte te brengen.
-
Waarom moet ik voor Dijkman Zonne-energie kiezen?
Dijkman Zonne-energie bestaat al meer dan 10 jaar. We durven daarom gerust te zeggen dat wij een specialist zijn op het gebied van zonnepanelen. Ons team bestaat uit deskundige en bevlogen medewerkers. We maken gebruik van de beste merken en bij ons heb je langer garantie dan bij ieder andere aanbieder. Ook bieden wij met onze Zorgeloos Garantie rendementsgarantie aan. Dit betekent dat je altijd verzekerd bent van optimaal rendement. Ook staat ons serviceteam wanneer nodig altijd voor je klaar en profiteer je Zorgeloos van de zon!
-
Ben ik met zonnepanelen helemaal zelfvoorzienend?
We adviseren altijd om het aantal zonnepanelen te plaatsen waarmee je jouw jaarlijkse verbruik kunt dekken. Als je in de toekomst een elektrische auto neemt of er is sprake van gezinsuitbreiding, dan kan je het zonnepanelensysteem uitbreiden. Goed om te weten: je hebt nog steeds stroom van de energieleverancier nodig omdat je ’s avonds en 's nachts ook stroom verbruikt wanneer de zonnepanelen niks opwekken.
-
Krijg je subsidie voor de aanschaf van zonnepanelen?
Helaas bestaat er geen landelijke subsidie meer voor het aanschaffen van zonnepanelen. Wel zijn er andere voordelen waar je gebruik van kunt maken. Zo kan je de btw die je hebt betaald terugvragen van de belastingdienst. Hierdoor krijg je honderden euro's terug. Daarnaast kan je teveel opgewekte stroom terugleveren aan het net (salderen) en kennen sommige regio’s wel subsidie. Kijk hiervoor op de EnergieSubsidieWijzer.
-
Hoe werkt het terugleveren van opgewekte energie aan de energieleverancier?
Wanneer je overdag meer energie opwekt met je zonnepanelen dan dat je verbruikt, lever je de energie terug aan het net. Hiervoor krijg je een vergoeding of het wordt verrekend met de stroom die je 's avonds of 's nachts verbruikt van je energieleverancier wanneer jouw zonnepanelen niks opwekken. Dit noemen we salderen.
-
Ik heb een huurhuis. Kan ik zonnepanelen nemen?
In overleg met de verhuurder kunnen zonnepanelen op het dak worden geplaatst. Maak goede afspraken van te voren over wie eigenaar wordt van de zonnepanelen. Is de verhuurder de eigenaar? Dan ga je waarschijnlijk meer huur betalen. Word jij zelf eigenaar? Dan kan je ze meenemen wanneer je verhuist of over laten nemen door de nieuwe huurders.
-
Kost het produceren van zonnepanelen niet meer CO2 uitstoot dan dat ze besparen?
Het produceren van de zonnepanelen kost natuurlijk ook energie, maar dat staat niet tegenover de energie wat ze kunnen opwekken. De CO2-terugverdientijd op de productie, het transport en de plaatsing van zonnepanelen is over het algemeen 2/3 jaar. Onze zonnepanelen gaan wel 25 jaar mee, dus je bespaart er tientallen jaren CO2 mee!
-
Wat is de terugverdientijd van zonnepanelen?
Zonnepanelen heb je ongeveer binnen 6 jaar terugverdiend. Lees meer over de terugverdientijd van zonnepanelen.
-
Moet ik mijn zonnepanelen verzekeren?
Voor zonnepanelen hoef je geen aparte verzekering af te sluiten. Deze vallen namelijk onder de opstalverzekering indien je een koophuis hebt of onder de inboedelverzekering als je een huurhuis hebt. Wanneer je zonnepanelen op een plat dak hebt geïnstalleerd, is het verstandig jouw verzekeraar te informeren. Omdat zonnepanelen op een plat dak namelijk niet altijd zijn vast gemonteerd aan het dak maar er los op liggen, kan het zijn dat de zonnepanelen niet door de opstalverzekering worden gedekt. Lees voor meer informatie ons blog over het verzekeren van zonnepanelen.
-
Is mijn meterkast geschikt voor zonnepanelen?
In de meeste gevallen is jouw meterkast geschikt voor zonnepanelen. Het kan voorkomen dat de meterkast te oud en moet deze vervangen worden voordat je zonnepanelen kan nemen. In het gratis adviesgesprek met onze adviseur kunnen we bepalen of jouw meterkast geschikt is.
-
Welke omvormer moet ik nemen?
Dijkman Zonne-energie werkt met drie verschillende omvormers: de klassieke stringomvormer, SolarEdge met optimizers en Enphase micro-omvormers. Elke omvormer heeft zijn eigen voordelen. Welke omvormer bij jouw situatie past, kan een adviseur bepalen. Lees meer over de verschillende omvormers of welke omvormer het beste bij jou past in onze blogs.
-
Voldoet mijn omvormer aan de Requirement for Generators (RfG)?
Per 27 april 2021 moet een omvormer voldoen aan de nieuwe eisen voor zonnepanelen. Alle omvormers waarmee Dijkman Zonne-energie werkt, voldoen aan deze eisen. Hiervoor hoef je dus geen apart certificaat aan te vragen.
-
Mijn zonnepanelen vallen soms uit, hoe kan dit?
Steeds meer Nederlanders nemen zonnepanelen, waardoor steeds meer mensen energie gaan opwekken en terugleveren. Hierdoor raakt het net overbelast doordat de teveel opgewekte energie tegelijk moet worden teruggeleverd aan het net. Het gevolg hiervan is dat de omvormer zichzelf automatisch uitschakelt. Zodra de spanning afneemt op het net, schakelt de omvormer zichzelf weer in.
Het probleem is helaas niet geheel te verhelpen, maar je zou wel maatregelen kunnen nemen om het zo min mogelijk impact te laten hebben op je rendement. Lees het in onze blog 'Oorzaak uitval zonnepanelen'.
-
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig om een elektrische auto op te laden?
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Het opladen van een elektrische auto kost veel minder dan wanneer je een benzine auto rijdt. Lees er meer over in onze blog 'zonnepanelen voor een elektrische auto'.
-
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor het gebruik van een jacuzzi?
Om het verbruik van de jacuzzi jaarlijks te dekken, zijn ongeveer drie zonnepanelen nodig. Lees in onze blog meer over zonnepanelen voor een jacuzzi.
-
Leveren zonnepanelen in de winter wel rendement?
Dat zonnepanelen in de herfst en winter niet werken, is een groot misverstand. Zonnepanelen hebben namelijk licht nodig om energie op te wekken. Dit hoeft niet per se direct zonlicht te zijn. Het is wel zo dat zonnepanelen meer rendement opleveren zodra het zonnetje volop schijnt, maar ook tijdens bewolkte dagen wekken jouw zonnepanelen energie op. Lees meer hierover in onze blog 'Zonnepanelen in de winter'.